Søk

Norges digitale utstillingsvindu for grønne og bærekraftige løsninger

Har du utviklet en grønn og bærekraftig løsning eller teknologi? Da kan The Explorer være en mulighet for å promotere løsningen internasjonalt.

Søk på "Energy" fra theexplorer.no

– The Explorer er et utstillingsvindu og en kommunikasjonskanal for norske bedrifter med grønn teknologi eller bærekraftige løsninger som ønsker internasjonal synlighet. Vi hjelper potensielle internasjonale kjøpere og investorer å finne norske løsninger, sier Helene Friis, direktør for strategisk posisjonering i Innovasjon Norge.


The Explorer er et viktig tiltak i Norges eksportsatsing. Løsningen er delfinansiert av Klima- og miljødepartementet, og målet er å posisjonere Norge som en bærekraftspioner i internasjonale markeder. The Explorer ble lansert i Norge i 2018 av statsminister Erna Solberg, og internasjonalt i 2019 av H.K.H Kronprins Haakon under GreenTech Festival i Berlin.

Helene Friis, direktør for strategisk posisjonering i Innovasjon Norge. Foto: Hilde Brevig

Viktig verktøy i eksportstrategien


– Hva er fordelene med en slik digital tjeneste?

– Innovasjon Norge bruker The Explorer som et viktig verktøy inn i eksportstrategien. Det er den eneste digitale kommunikasjonskanalen for Norge rettet mot et internasjonalt publikum som gjennomgående forteller historien om norske bedrifter som bærekraftspionerer. Digital synlighet er blitt ekstremt viktig for business-to-business de siste årene, forklarer Friis.


The Explorer kjører betalte kampanjer på LinkedIn, Google og andre sosiale plattformer, i tillegg til et eget opplegg på kinesisk internett. I kampanjene markedsføres norsk næringsliv, og Norge promoteres som en bærekraftspioner.


– The Explorer er også en ressurs både for Innovasjon Norge sine utenlandskontorer og ambassader rundt om i verden. Hvis noen har et arrangement om for eksempel havvind, bruker de The Explorer som en ressurs og kan trekke frem bedrifter derfra. For bedriftene handler om å gjøre seg selv tilgjengelige for det apparatet rundt om i verden som driver med norsk næringsfremme, sier hun.


Les også: Hva er The Explorer?


Et kvalitetsstempel


– Hvorfor bør våre medlemsbedrifter registrere sine bærekraftige løsninger på The Explorer?


– De blir med på det grønne landslaget ved å være synlig på The Explorer. Når løsningen eller teknologien ligger på The Explorer kan det brukes som et kvalitetsstempel. De bedriftene som har suksess, har mye trafikk på siden og som får kontakt med både investorer og potensielle kjøpere, bruker siden sin aktivt i markedsføringssammenheng. De legger ut lenken i salgspresentasjoner, på eget nettsted, sosiale medier osv., sier Friis.


Film: Maverix - Brand Norway


Tydelige ambisjoner om vekst og internasjonalisering


Det er klare kriterier for å komme med på The Explorer.


– Det er viktig at bedriften bidrar til å redusere miljøpåvirkning, altså at løsningen eller teknologien er mer klimavennlig enn alternativet i markedet, eller at den er tydelig bærekraftig. Bedriften må også være rettet mot internasjonalt salg, altså bør man for eksempel ha en egen engelskspråklig nettside som et minimum, sier Friis.


– Bedriften må ha tydelige ambisjoner om vekst og internasjonalisering. Vi kan for eksempel skrive i teksten at den er spesielt på jakt etter investorer, legger hun til.

Hva er kriteriene? Les mer om dem her (på engelsk)


Over 100 000 internasjonale brukere i måneden


– Vi har gjennomsnittlig 100 000 internasjonale brukere på The Explorer i løpet av måned. Nå er det kjempekonkurranse internasjonalt om å være med på det grønne skiftet, og da er det viktig at vi får vist frem at Norge er med i verdensmesterskapet. Det handler om å bruke «merkevaren Norge» når norske bedrifter skal promotere løsninger internasjonalt, sier Friis.


Har du en løsning som er aktuell for The Explorer?


Dersom du har en løsning som er aktuell, kan du enten registrere deg på nettsiden eller ta direkte kontakt med redaktøren på e-post TheExplorer@innovasjonnorge.no


– Etter kontakt er opprettet gjør redaksjonen en vurdering av bedriftens løsning eller teknologi opp mot kriteriene. Hvis den kvalifiserer til å ligge på The Explorer tar vi kontakt med bedriften og skriver presentasjonen. I digital markedsføring er visuelt innhold ekstremt viktig. Dersom bedriften har et godt bilde og en god video er halve jobben gjort, avslutter Friis.

152 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle