Søk

Beyonder etablerer produksjonsfabrikk


Beyonder, her ved CEO og grunnlegger Svein Kvernstuen (t.h.) og CO/CFO Bjarte Magnussen, flytter snart ut av Golf Tower i Kanalsletta på Forus og inn i nye og mye større lokaler. (Foto: Kirsti K. Sømme)

Nylig lukket Beyonder en emisjon der de fikk inn over 20 millioner kroner. Neste høst skal Beyonder Battery Center med F&U, testing og industriell pilotproduksjons av bedriftens patenterte battericelleteknologi være i drift.


Svein Kvernstuen er gründeren bak Beyonder. Ennå holder de 12 ansatte hus i  Golf Tower i Kanalsletta på Forus, men snart er de på flyttefot. Beyonder skal etablere en pilot-produksjonsfabrikk på 6000 kvadratmeter.


– De første maskinene kommer i januar og skal suppleres etter hvert. Til høsten er da planen å ha produksjonskapasitet nok til eksempelvis 50-100 el-busser i året. Vi har allerede samarbeidspartnere og avtale om feltdemonstratorer for oppimot et halvt års produksjon, forteller Svein Kvernstuen. 


Svein Kvernstuen og Beyonder har siden 2016 arbeidet med å utvikle batterier som er en hybrid mellom superkondensator og lithium-ion batteri. Nylig lukket de en emisjon der de fikk inn over 20 millioner kroner. Cirka 20 investorer har gått inn, og blant dem er det både private og industrielle fra inn- og utland.


Kom ut av boblen

Så hvordan kan det ha seg at Svein Kvernstuen, med bakgrunn fra oljebransjen, ble batterigründer? Han røper at han allerede da familien solgte oljeservicebedriften Reslink i 2006 fikk tanker om å gå over i «grønn bransje».


– Våren 2007 dro jeg med meg familien til Australia og kom litt ut av boblen her hjemme i Rogaland. Jeg spurte meg selv om jeg skulle fortsette å vie livet mitt til å pumpe opp mest mulig olje og fikk lyst til å se om jeg etter hvert kunne ta fatt på noe nytt, forteller han.


Men å gå over fra oljeservice til utvikling av helt ny batteriteknologi er ikke gjort over natten, og Kvernstuen jobbet blant annet et par år som lærer og gjorde andre ting før han i 2016 startet det som het Graphene Power.


– Jeg er medeier i et transportselskap som driver med lokal godsdistribusjon, og det går veldig mye diesel. Jeg kom i kontakt med noen som så på det med å elektrifisere lastebiler, og kjørte selv elbil. Jeg var også medeier i Cealtech, som så på bruk av grafen. Til sammen hadde jeg en del puslebiter som gjorde at jeg bestemte meg for å starte et selskap med den hensikt å utvikle battericeller, forteller han.


Rask lading, høy effekt og lang levetid

I utgangspunktet var tanken å bruke grafen i battericellene, men utover i  i 2016 ble det fokusert på utvikling av helt ny superkondensatorteknologi basert på aktivt karbon. Aktivt karbon lager bedriften av treflis fra et norsk sagbruk.

En sekk treflis står i et hjørne i underetasjen i Golf Tower. Beyonder gjør norsk treflis om til aktivt karbon som brukes i bedriftens patenterte battericeller.

Vi ville finne oss en nisje innen energilagring, for det å hoppe rett i strupen på de store aktørene ville vi ikke. Derfor bestemte vi oss for å satse på bærekraftige batterier med høy effekt og lang levetid som raskt lades opp, forteller gründeren.


Lang rekkevidde er viktig for bilbatterier og mobiltelefoner, men da får en ofte lang ladetid og lav effekt. Beyonder satser på batterier som egner seg for industrielle applikasjoner, med høy effekt, rask lading og moderat energitetthet.


Hybrid-batteri

Beyonders batteriløsning er en hybrid mellom superkondensator og litium-ion batteri.


Vi kombinerer det beste fra to teknologier. Vi beholder superkondensator-egenskapene; rask lading, høy effekt, lang levetid og sikkerhet, koblet med en silisiumanode utviklet i samarbeid med Institutt for Energiteknikk. På den måten øker vi energitettheten og reduserer selvutlading, det at batteriet lekker strøm når det er ladet og ikke brukes, forteller Svein Kvernstuen.

Han mener Beyonders batteriteknologi kan være med på å redusere drivstoff-forbruket innen maritim og offshorenæringen markant.


Bruksområdene kan for eksempel være hybridisering av generatorer innen offshore industri, hybridisering av båter, både i forhold til båter som skal holde dynamisk posisjon og båter som skal gi effektpulser, pumper og kraner. Buffring av energi fra brenselceller er et annet bruksområde for batteriene.


Dr. Fenglieu Lou (fra venstre), Ana Trinidade, Kingsley Ogochucwu og Dmytro Drobnyi i Beyonders lab i Kanalsletta. (Foto: Beyonder)

– Batteriene kan ta toppene i energiforbruk og dermed redusere forbruket av diesel. Ved for eksempel å ha én dieselmotor som går jevnt og et batteri som lagrer overskuddsenergi og kan gi høy effekt ved behov, i stedet for to dieselmotorer for å ta toppene, kan en redusere både CO2 utslipp og dieselforbruk, forteller Kvernstuen.


Batteriene til Beyonder skal levere høy effekt ved behov, for deretter å lades raskt opp til ny innsats.


– Vi jobber også med vindaktører i forhold til å kunne frekvensregulere vindkraft slik at kraften går mer jevnt ut på strømnettet. Det gir et mer stabilt nett som dermed kan tillate mer fornybar kraft, uten at de risikerer strømbrudd.


Lokal sagflis

I et lagerrom i Kanalsletta 2 står en stor plastsekk med treflis. Det er utgangspunktet når Beyonder produserer aktivt kull til sine hybridbatterier. Snart flytter Beyonder til nye og mye større lokaler.

Beyonders blå logo viser godt igjen på kontorbygget i Kanalsletta. Nå er bedriften klar for å etablere sin pilot-produksjonsfabrikk på 6000 kvadratmeter.

1,236 visninger
Popular_Social_Media-22-512.png
  • Facebook Social Ikon

© 2020 by Sphere Construction. Proudly created with Wix.com